3 musts voor de verkoop van uw bedrijf

Gepubliceerd: 07-04-2017

3 musts voor de verkoop van mijn bedrijf.jpg

Als u dit leest is de kans vrij groot dat u uw bedrijf wilt verkopen. Misschien speelt u net met het idee of bent u er inmiddels al langere tijd mee bezig. Eén ding staat vast: dit zijn de drie basisregels die u gaan helpen om het meeste uit uw verkoop te halen.

Must 1: begin met afsluiten

Punt 1 is makkelijker gezegd dan gedaan, maar wel cruciaal. Natuurlijk bent u gehecht aan uw bedrijf. En misschien was u recentelijk nog niet eens van plan uw onderneming te verkopen. Toch heeft u besloten – om wat voor reden dan ook – dat nu wel te doen. En verkopen betekent loslaten. Zelfs als u niet direct afscheid hoeft te nemen van uw onderneming door bijvoorbeeld een geschikte opvolger te vinden.

De verbondenheid met uw bedrijf kan u in de weg zitten bij de verkoop ervan: het kan bijvoorbeeld leiden tot emotionele beslissingen die de onderhandeling niet ten goede komen. Om ervoor te zorgen dat u uzelf niet in de vingers snijdt raden we dan ook aan om vroeg te ‘rouwen’. Dan gaat u het meest rationeel om met uw verkoop.

Must 2: weet wat u aanbiedt

Ja natuurlijk, we hebben het over de verkoop van het bedrijf. Maar betekent dat puur de onderneming? Of gaat het ook om onroerend goed? En waarom zou een koper juist uw bedrijf kopen? Wat maakt uw onderneming uniek? Kortom: beantwoord alle vragen die een koper ook zou kunnen hebben en ga na wat u zelf aantrekkelijk zou vinden als u een bedrijf zou willen kopen. Zo gaat u goed voorbereid het verkooptraject in.

Denk daarbij trouwens ook goed na over personeel: hoe u ervoor zorgt dat het personeel goed terechtkomt of zelfs aan kan blijven. Ook kan het de continuïteit van uw bedrijf ten goede komen als u een aantal personeelsleden aan de onderneming bindt. In zo’n geval kunt u overwegen een blijfbonus aan te bieden. Zo versterkt u het totale plaatje en daarnaast is het natuurlijk een mooie blijk van waardering voor medewerkers met wie u al jaren heeft gewerkt.

Must 3: bepaal zélf een goede prijs

Wanneer u besluit te verkopen, heeft u het doel om zo snel mogelijk voor een zo gunstig mogelijke prijs uw bedrijf van de hand te doen. Nou is ‘zo gunstig mogelijk’ natuurlijk wel uit te diepen: waarschijnlijk betekent dat voor u dat u voor een bepaalde termijn een bepaald bedrag te besteden wilt hebben. Voor uzelf of voor uw naasten.

Het liquiditeitsbedrag dat u dan bedenkt, moet vervolgens in balans zijn met wat het uw koper oplevert. Natuurlijk kijkt u ook naar de bedrijfseconomische prijs en fiscale prijs om tot een realistisch verkoopbedrag te komen. Ook handig: onze quickscan die u snel vertelt wat uw bedrijf waard is.

Na de verkoop

Met deze drie basisingrediënten komt u beslagen ten ijs en haalt u het meeste uit de verkoop van uw onderneming. Maar ongetwijfeld bent u tijdens dit proces nog een stuk wijzer geworden. Gebruik die kennis om van te leren en beoordeel daarom altijd het verkoopproces.

In de praktijk helpt dat ook om de verkoop echt af te sluiten. Ook al is wat afstand nemen volgens ons de eerste belangrijke stap, na de verkoop zal u zich toch wat vreemd voelen. Het hele proces nog eens doorlopen kan u daarom helpen de verkoop een plaats te geven.

Heeft u behoefte aan uitgebreider advies of onze kijk op uw persoonlijke situatie? Neem dan contact met ons op. Onze specialisten helpen u graag verder.

Terug

 

Laatste blogs

De voor- en nadelen van een licentie BV

pexels-photo-303324.jpeg

Een licentie BV houdt kortgezegd in dat het intellectueel eigendom zich niet in de werkmaatschappij ...

Lees meer

Structuur optimalisatie voor uw onderneming.

architecture-about-building-modern-158571.jpeg

Structuur optimalisatie van uw onderneming De juridische structuur van uw onderneming kan gebaseerd zijn op diverse facetten. ...

Lees meer