Bedrijfscultuur - door Hein Vergeer

Gepubliceerd: 03-06-2016

Hein-Vergeer1.jpg

Leestijd: 6 min

Laat ik mij eerst heel even voorstellen. Mijn  naam is Hein Vergeer, oud schaatser.

Ik hoor u denken wat heeft een oud schaatser nu met  het bedrijfsleven te maken.

Heel veel kan ik u vertellen, vanaf het moment dat ik gestopt ben met actieve wedstrijdsport (1988) ben ik in het bedrijfsleven terecht gekomen.

Al snel had ik een eigen bedrijf op het gebied van marketing communicatie. Niet dat ik de wens had om een eigen bedrijf te beginnen maar het liep nu eenmaal zo.

Door de tijd heen heb ik, met een aantal partners,  het bedrijf uit kunnen bouwen en heb het in 2002 verkocht. Vanaf dat moment ben ik mij meer gaan bezig houden met het adviseren van organisaties en het vervullen van interim opdrachten en dan met name op het gebied van marketing, communicatie en sales.

Hierdoor heb ik bij heel veel bedrijven in de keuken mogen kijken. De opdrachten lopen uiteen van het naar de markt brengen van een nieuw product tot het begeleiden van het salesteam. Ook ben ik regelmatig betrokken geweest bij overnames van bedrijven. Dit heeft een aparte dynamiek. Op voorhand lijkt het bijna altijd een ideale match . Bedrijf A zoekt een overname kandidaat i.v.m. een opvolgings probleem en bedrijf B is op zoek naar groei en is hierdoor op overname pad.  De directies van beide partijen zijn er snel uit en de deal wordt gemaakt. Iedereen blij. Men gaat vol overgave aan de slag en na verloop van tijd komt men tot de ontdekking dat het wellicht toch niet zo’n ideale match was. Wat blijkt de mensen op de vloer spreken totaal niet dezelfde taal en hebben veel wantrouwen over en weer. Het gevolg is dat het gewenste resultaat uitblijft. In plaats van groei vindt er krimp plaats en tot overmaat van ramp lopen de beste mensen van beide organisaties weg om hun heil ergens anders te gaan zoeken. Uniek, nee zeker niet.

Dit zie je maar al te vaak gebeuren vooral omdat er vaak een aantal essentiële zaken bij de overname niet besproken zijn. En misschien wel de aller belangrijkste, de bedrijfscultuur. Hoe zit de organisatie in elkaar, hoe gaan mensen met elkaar om. Zijn de mensen gewend om eigen initiatief te tonen en verantwoordelijkheid te nemen of zijn ze juist gewend om opdrachten van het management op te volgen. 

Zaken die toch wel heel belangrijk zijn om met elkaar vooraf te bespreken. Het meeste essentiële in dit proces is communicatie, betrek het personeel erbij, informeer ze waar je mee bezig ben en maak ze onderdeel van het proces. Op dat moment creëer je betrokkenheid, het motiveert ze en het maakt ze mede verantwoordelijk voor het slagen van de overname. Laat ze ook vooral benoemen wat het verwachtingen van de nieuwe samenwerking zijn. Vaak zie namelijk dat men elkaar niet begrijpt omdat men andere verwachtingen bij de overname had en men dit niet uitgesproken had. Gevolg frustratie en irritatie over en weer.

Met andere woorden bij een bedrijfsovername speelt de bedrijfscultuur en vooral het willen begrijpen hiervan een zeer belangrijk onderdeel om de deal tot een werkelijk succes te maken. Communicatie is hierbij de sleutel tot succes.

Terug

 

Laatste blogs

De voor- en nadelen van een licentie BV

pexels-photo-303324.jpeg

Een licentie BV houdt kortgezegd in dat het intellectueel eigendom zich niet in de werkmaatschappij ...

Lees meer

Structuur optimalisatie voor uw onderneming.

architecture-about-building-modern-158571.jpeg

Structuur optimalisatie van uw onderneming De juridische structuur van uw onderneming kan gebaseerd zijn op diverse facetten. ...

Lees meer