De duurste overname die niet doorging

Gepubliceerd: 10-04-2017

Unilever Companiez blog.jpg

 

Twee voedingsmiddelen- en verzorgingsproductengiganten die samengaan om een megagigant te vormen. Het was bijna gebeurd tot Unilever en Kraft Heinz in februari bekendmaakten dat de overname toch niet doorging.

Historisch bod te laag

134,1 miljard euro bood Kraft Heinz voor Unilever. Daarmee was het de duurste overname geworden die ooit voorkwam in de Nederlandse geschiedenis. Als het door was gegaan; Unilever wees het ongevraagde bod meteen af omdat het te laag zou zijn en er geen financiële of strategische voordelen aan de deal kleefden.

Een bijzondere situatie wel. Niet zozeer omdat de deal niet doorging, maar ook omdat een relatief kleine partij bood op een veel grotere. Kraft Heinz – met een omzet van 26 miljard euro – wilde Unilever overnemen, een concern dat maar liefst 52,7 miljard euro omzet heeft. Ruim het dubbele dus.

De politieke context

Los van de beweegredenen van Unilever, is het besluit breder gezien positief te noemen. Zoals Elmar Hellendoorn al schreef in zijn Volkskrant-opiniestuk, is Unilever ‘meer dan een commerciële actor’. Wereldwijd zijn er hele afzetmarkten afhankelijk van de producten die Unilever aanbiedt, maar daarnaast is het een organisatie die geld steekt in onderzoek en ontwikkeling. Kortom: Unilever geeft Nederland een ‘edge’ als het gaat om voedselvoorziening en alles wat daarbij komt kijken.

Na Brexit, Trumps ‘America first’ en de opkomst van China is zo’n meerwaarde voor Nederland van groot belang. Niet alleen op economisch gronden, maar ook op wat die economie betekent voor de politieke positie van Nederland. Voor de lange termijn is dit dus een wenselijke ontwikkeling.

Een fijn praktijkvoorbeeld

Het laatste zal bij de meeste overnames en fusies niet zozeer een rol spelen. Dan hebben we het toch over een andere schaal dan waarop Unilever opereert. Maar verder illustreert deze situatie wel mooi hoe context de positie van een verkoper kan versterken. En hoe die – met de juiste historie en middelen – de luxepositie heeft om precies dat bod af te wachten waar hij bij gebaat is.

Unilever was bij de overname op zoek naar meer dan financieel gewin: naar voordelen die de handelspositie van het bedrijf zouden versterken. En dat is een les voor elke ondernemer die te maken heeft met een fusie, overname, koop of verkoop: als u weet wat u uit een deal wilt halen, wat uw sterke punten zijn en wat uw positie binnen een bepaald veld is, dan kunt u gefundeerd eisen stellen.

Unilever aan zet

Of de vervolgstrategie bepalen: na de overnamepoging van Kraft Heinz is Unilever nu bezig om te onderzoeken welke stappen gunstig zijn voor het concern. Daarbij is het sneller creëren van waarde voor aandeelhouders een belangrijke focus: beleggers reageerden wel enthousiast op het Kraft Heinz-bod. Unilever kondigde erna dan ook aan serieus aandacht te gaan besteden aan hun opties. In april wordt de uitslag verwacht.

Intussen is er wel al wat uitgelekt: de Financial Times kondigde al aan dat Unilever inzet op kostenbeperking en ook van plan is geld uit te keren aan aandeelhouders. Eigen overnames zouden ook tot de opties behoren, net als de verkoop van eigen merken, zoals margarinelabel Blue Band. Allemaal om snelle winst te pakken en Unilever minder ontvankelijk te maken voor overnames. Een hele ommezwaai voor een bedrijf dat historisch gezien juist altijd ging voor duurzaamheid en de lange termijn.

Meer verkooptips lezen? Wij zetten drie musts op een rij voor de verkoop van bedrijven. Lees het hier

Terug

 

Laatste blogs

De voor- en nadelen van een licentie BV

pexels-photo-303324.jpeg

Een licentie BV houdt kortgezegd in dat het intellectueel eigendom zich niet in de werkmaatschappij ...

Lees meer

Structuur optimalisatie voor uw onderneming.

architecture-about-building-modern-158571.jpeg

Structuur optimalisatie van uw onderneming De juridische structuur van uw onderneming kan gebaseerd zijn op diverse facetten. ...

Lees meer